درمان زانو و پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان با حرکات اصلاحی

يکشنبه 6 مهر 1399
13:41
ادمین

زانو یا پای پرانتزی مشکلی حرکتی است که عوامل مختلفی مثل نرمی استخوان، راشیتیسم و آرتروز می‌توانند باعث ایجاد آن شود. این مشکل ممکن است در بسیاری از کودکان دیده شود که در اکثر مواقع تا سن سه سالگی به صورت خودبه‌خود اصلاح می‌شود. اما چنانچه مشکل با بزرگ شدن کودک برطرف نشد یا در صورتیکه فرد در سنین بزرگسالی به این عارضه مبتلا شد نیاز به درمان مطرح می‌شود. درمان زانو یا پای پرانتزی در اکثر مواقع با حرکات اصلاحی صورت می‌گیرد. اما گاهی انحنا آنقدر شدید است که فشار زیادی به بخش لگن، زانو یا مچ پا وارد می‌کند و فرد با مشکلات جدی در راه رفتن و حفظ تعادل مواجه می‌شود. در این شرایط جراح ارتوپد احتمالا تصمیم به انجام عمل جراحی و اصلاح انحنا می‌گیرد. اما در این مطلب ما قصد داریم درمان زانو یا پای پرانتزی از طریق حرکات اصلاحی را به شما معرفی کنیم.
چه عواملی باعث ایجاد زانو یا پای پرانتزی می‌شود؟
ابتدا بهتر است نگاهی بیاندازیم به عواملی که باعث ایجاد زانو یا پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان می‌شوند. عوامل متعددی هستند که این مشکل را به وجود می‌آورند. تنگ بودن فضای نوزاد در رحم مادر یکی از این عوامل است که باعث می‌شود فرد به صورت مادرزاد به مشکل زانو یا پای پرانتزی دچار شود. بیماری بلانت یکی دیگر از این عوامل است که عبارت است از بروز مشکل در صفحه رشد در قسمت استخوان درشت نی. کمبود شدید برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین D نیز باعث ضعیف شدن استخوان و در نهایت بروز انحنا در آن می‌شود. گاهی به دنبال ایجاد عفونت در برخی بافت‌ها، استخوان دچار مشکل می‌شود، وجود برخی تومورها، و سایر بیماری‌های استخوانی همگی از جمله عواملی هستند که به نوعی می‌توانند باعث ایجاد انحنا یا به اصطلاح پرانتزی شدن زانو می‌شوند.
چگونه متوجه شویم انحنا در بخش زانو یا ساق پا طبیعی یا غیرطبیعی است؟
برای تشخیص اینکه آیا میزان انحنا پا در کودک یا فرد بزرگسال طبیعی است یا خیر می‌توان آزمایش ساده‌ای انجام داد. فرد باید به صورت صاف بایستد و مچ پاهای خود را به هم بچسباند، در حالت طبیعی زانوها باید در کنار هم با فاصله کمی قرار بگیرند. معمولا اگر فاصله بین دو زانو در این حالت بیش از ۲ تا ۴ سانت باشد گفته می‌شود فرد دچار پای پرانتزی است. اما راه‌های تشخیص دیگری نیز وجود دارد. از جمله راه رفتن اردک‌وار، چرخش ساق یا لگن، ضعف عضلانی در ناحیه پا، مایل شدن کشکک زانو به سمت داخل، آرتروز زودرس، احساس درد و خستگی زیاد و سائیدگی بیش از اندازه کناره خارجی کفش از دیگر نشانه‌های پای پرانتزی هستند.
حرکات اصلاحی زانو برای درمان پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان
حرکت اصلاحی شماره ۱
برای انجام این حرکت نیاز به یک بالشت کوچک یا چیزی مشابه آن دارید. صاف بایستید و بالشتک را بین زانوهای خود قرار دهید و آن را محکم با زانو نگه دارید، در این حالت سعی کنید دستان خود را به انگشتان پا نزدیک کنید. برای انجام این حرکت اصلا زانوهای خود را خم نکنید، ممکن است در روزهای نخست انعطاف کمی داشته باشید و دستان شما تنها به نزدیکی ساق پا برسد، اما با تکرار هر روزه این تمرین بدن شما انعطاف لازم را پیدا خواهد کرد و رفته‌رفته حرکت را به شکل صحیح‌تری انجام خواهید داد. لازم است برای جلوگیری از آسیب به مهره‌های کمر، کمر خود را به شکل صحیح خم کنید، برای این کار به جای تمرکز بر خم کردن کمر، به کشیدن باسن به سمت عقب تمرکز کنید، در این حالت کمر خودبه‌خود و به شکل صحیح خم خواهد شد.
حرکت اصلاحی شماره ۲
تمرین دوم شما برای اصلاح زانو یا پای پرانتزی می‌تواند اسکات زدن با انگشتان بهم چسبیده پا باشد. برای انجام این تمرین صاف بایستید، پاهای خود را ده سانت باز کنید، درحالی که پاشنه‌ها همچنان ده سانت از هم فاصله دارند انگشتان شست دو پا را بهم بچسبانید، حالتی عجیب و کمی سخت، اما موثر برای اصلاح پای پرانتزی. با قرارگیری در این پوزیشن دستان خود را جلو نگه داشته و تصور کنید بر صندلی فرضی که پشت شما قرار دارد می‌نشینید. می‌توانید در دستان خود وزنه سبک نیز نگه دارید یا می‌توانید صرفا دستان خود را صاف و مستقیم در مقابل‌تان نگه دارید. ممکن است در روزهای نخست انجام تمرین نتوانید به میزان زیادی پایین بیایید، اما با تمرین بیشتر عضلات شما قوی‌تر شده و تا حد بیشتری می‌توانید خم شوید.
حرکت اصلاحی شماره ۳
این تمرین برای افرادی مناسب است که چرخش داخلی در لگن عامل ایجاد پای پرانتزی در آن‌ها شده است. برای انجام این تمرین اصلاحی یک تشک یوگا یا در صورت نبود یک پتو سفری بر روی زمین پهن کنید، به هیچ عنوان این تمرین را بر روی تخت یا هر سطح نرم دیگری انجام ندهید. حال به پهلو دراز بکشید و زانوهای خود را روی هم قرار دهید، سپس زانوهای خود را به داخل شکم بکشید تا در زاویه ۹۰ درجه قرار بگیرند. در حالی که زانوها همچنان بهم چسبیده هستند و بالاتنه بر روی زمین است سعی کنید پاهای خود را از زمین بلند کنید و دوباره بر روی زمین بگذارید. در ابتدا ممکن است توانایی شما در بلند کردن پاها کم باشد، اما با تمرین هر روزه بیشتر و بیشتر می‌توانید پای خود را از زمین جدا کنید.
حرکت اصلاحی شماره ۴
برای انجام این حرکت صاف روی زمین دراز بکشید، سپس زانوهای خود را خم کنید، ساق پای راست را بر روی ران پای چپ قرار دهید. پای چپ را بالا بیاورید و به سمت خود بکشید و سپس به زمین نزدیک کنید، به این حرکت، حرکت گهواره می‌گویند.
هریک از این چهار حرکت را در هر نوبت تمرین ده بار انجام دهید، استراحتی چند ثانیه‌ای بکنید و ست بعدی را آغاز کنید. می‌توانید روزانه سه ست از هر تمرین را انجام دهید.

[ بازدید : 1738 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ورزش سرا وبلاگی برای ورزش و فوتبال ایران است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]